Het is voor de Nationale ombudsman onbegrijpelijk en onacceptabel dat toeslagen worden stopgezet tijdens het verificatieproces als daarvoor geen dringende reden aanwezig is. De nadelige gevolgen voor de burger werden in de afgelopen maanden nog verzwaard doordat de Belastingdienst in veel gevallen zes tot acht weken nodig had om de mutaties te verwerken. Daardoor zaten burgers nog eens extra lang zonder toeslag. Bovendien hebben veel burgers erover geklaagd dat zij helemaal geen brief van de Belastingdienst/Toeslagen hebben ontvangen. Pas nadat zij gebeld hadden met de BelastingTelefoon werd duidelijk dat de Belastingdienst gegevens en bewijsstukken van hen nodig had.
Werkwijze Belastingdienst/Toeslagen
Vanaf 1 december 2013 heeft de Belastingdienst/Toeslagen de uitbetaling van een groot aantal toeslagen opgeschort. Als het rekeningnummer niet voldoet aan de voorwaarden “…dan ontvangt de betreffende burger een zogenoemd verificatieverzoek. Ingeplande betalingen worden aangehouden. De burger wordt in de gelegenheid gesteld aan te tonen dat het opgegeven bankrekeningnummer op zijn naam staat.” (blz. 6 bij ‘Stap 2’ van zijn brief van 28 januari 2014).
Deze werkwijze is in strijd met hetgeen staatssecretaris Weekers in zijn persbericht van 29 november 2013 heeft geschreven: “De nieuwe wetgeving gaat in op 1 december 2013, met een overgangsperiode tot 1 juli 2014. Die tussenperiode moet mensen in staat stellen de nodige wijzigingen aan de Belastingdienst door te geven.”
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/nieuws/2013/11/29/toeslagen-en-belastingteruggaven-op-een-bankrekeningnummer.html
Lees hier het volledige artikel.