Zorgkantoren hebben te weinig mogelijkheden om fraude met het persoonsgebonden budget (pgb) aan te pakken. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onderzoek naar de terugvorderingen na onjuiste besteding van pgb’s.
Het pgb biedt mensen die langdurig zorg nodig hebben de mogelijkheid om zelf deze zorg in te kopen. De NZa en de zorgkantoren vinden het pgb een goed instrument om zorg op maat te bieden, maar het is noodzakelijk dat de regelgeving fraudebestendiger wordt.
Mensen die een pgb ontvangen zijn als budgethouder verantwoordelijk voor een goede besteding van het geld. Wanneer een zorgaanbieder fraudeert moet deze budgethouder het geld terugbetalen. Ook als de fraude buiten zijn schuld ligt. Zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor het terugvorderen van verkeerd besteed pgb geld. Als een budgethouder te goeder trouw handelde en niet bij de fraude betrokken is stellen zorgkantoren zich professioneel en betrokken op en proberen zij het geld terug te vorderen bij de zorgaanbieder.
De NZa wil dat zorgkantoren zich hiervoor blijven inspannen. Wel stelt de NZa vast dat zorgkantoren te weinig mogelijkheden hebben om fraude tegen te gaan en herhaling te voorkomen.
Lees hier het volledige artikel.