Mission (Im)possible: toch niet zo onmogelijk

Plan dat zorg anders organiseert, levert veelbelovende resultaten op.
Bijna een jaar geleden ging het St. Antonius Ziekenhuis van start met een innovatief plan dat een onmogelijke opgave leek. Organiseer de zorg zo dat je met hetzelfde aantal verpleegkundigen dubbel zoveel patiënten kunt helpen terwijl werkplezier en kwaliteit van zorg verbetert. Twee verpleegafdelingen werken inmiddels volgens de beginselen van Mission (Im)possible en de resultaten zijn veelbelovend. Het gaat zelfs zo goed dat is besloten om het vanaf volgend jaar in te voeren op álle verpleegafdelingen van het ziekenhuis.

Steeds meer mensen doen een beroep op de zorg en dat neemt als gevolg van vergrijzing de komende jaren alleen maar toe. Tegelijkertijd hebben we te maken met een personeelstekort in de zorg. De oplossingsrichtingen van Mission (Im)possible moeten de zorg ook in de toekomst betaalbaar en toegankelijk houden. Het plan bestaat uit drie onderdelen: het meer betrekken van familie bij de zorg, een andere rolverdeling voor verpleegkundigen en een app, waar patiënten zelf allerlei gegevens over hun gezondheid invullen.

Op de twee verpleegafdelingen waar gestart is met Mission (Im)possible worden patiënten en naasten tijdens het opnamegesprek gevraagd of er soms lichte zorgtaken zijn die zij op zich willen nemen. Dit kan bijvoorbeeld het opmaken van het bed zijn, maar ook helpen bij het wassen en aankleden. Uit steekproeven die gedaan zijn op de afdeling blijkt dat alle patiënten van wie naasten lichte zorgtaken uitvoeren, dit als heel prettig ervaren.

Lees hier het volledige artikel.