De VGN vindt dat er een grens is bereikt en heeft gisteren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer sterk aangedrongen op invoering van kostendekkende vervoerstarieven.
In Nederland hebben dagelijks circa 60.000 mensen met een beperking vervoer nodig van en naar dagbesteding. De bezuiniging in 2013 op vervoer was fors: bijna vijftig procent, waardoor de vergoeding onder de kostprijs kwam te liggen. De sector heeft in de afgelopen vier jaar veel gedaan om die bezuiniging zelf op te vangen. Door meer gehandicapten tegelijk te vervoeren en het schrappen van begeleiders op de bussen kon lang stand worden gehouden. Maar inmiddels zijn tientallen vervoerders failliet gegaan, meldt KNV, de koepelorganisatie voor beroepsvervoer tijdens de hoorzitting.
Ontwikkelingskansen
“Dagbesteding is voor mensen met een beperking wat werken en scholing is voor mensen zonder beperking,” meldde VGN-directeur Frank Bluiminck gisteren persoonlijk aan de vaste Kamercommissie. “Dankzij dagbesteding kunnen kinderen en volwassenen met een beperking zich ontwikkelen, leren en een zinvol bestaan hebben. Maar door de maatregelen zijn de reistijden opgelopen, is de kwaliteit – waaronder de veiligheid – van de ritten aangetast en nemen de klachten toe. Intussen worden de tekorten opgevangen door te bezuinigen op de zorg zelf, bijvoorbeeld door minder begeleiders aan te nemen.”
Lees hier het volledige artikel.