Mensen klagen bij meldpunt veel over de ggz

Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) ontving in het eerste half jaar van zijn bestaan 2219 klachten, oftewel zo’n vierhonderd per maand. Mensen klaagden in 2014 vooral over de geestelijke gezondheidszorg, de intramurale ouderenzorg en de medisch-specialistische somatische zorg. De meeste klachten betroffen professioneel handelen, veiligheid en communicatie.Dit blijkt uit het Klachtbeeld Landelijk Meldpunt Zorg 2014 van het LMZ, dat op 17 juli 2014 van start ging.

Het meldpunt ontving 440 klachten die betrekking hebben op de geestelijke gezondheidszorg (ggz), dat is bijna 20 procent van het totaal aantal klachten. De meeste klachten binnen de ggz gaan over bejegening. Mensen voelen zich volgens het meldpunt “bijvoorbeeld niet gehoord of genegeerd door artsen en andere zorgverleners”. Veel patiënten zijn het niet eens met de aan hen voorgeschreven medicatie, zoals antipsychotica of kalmeringsmiddelen.

Over de intramurale ouderenzorg kwamen 378 klachten binnen (17 procent). Klachten zijn veelal afkomstig van kinderen of naasten van cliënten en gaan vaak over tekorten aan (deskundig) personeel en de gevolgen die dit volgens hen heeft voor de kwaliteit van zorg en een menswaardig verblijf in deze instellingen. De klachten gaan daarnaast over het medisch behandelplan, dat als onvolledig of onjuist wordt ervaren.

Communiceren
In totaal gingen 359 klachten (16 procent) over de medisch specialistische somatische zorg. “Een groot deel van de klachten binnen deze zorgsector gaat over een verschil van mening tussen de patiënt en de zorgverlener over de (medische) behandeling.” Dit kan variëren van een communicatiestoornis tot een medische fout met letsel en/of overlijden tot gevolg. Klachten over bejegening gaan vaak over situaties waarin patiënten zich niet serieus genomen voelen. Mensen vinden dat vooral artsen, maar ook verpleegkundigen, onduidelijk communiceren.

Lees hier het volledige artikel.