De Nationale Ombudsman en het TROS consumentenprogramma Radar hebben een meldpunt geopend voor klachten over de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In de uitzending van maandagavond 16 januari liet Radar zien dat de Inspectie op veel punten steken laat vallen.
Het blijkt voor burgers zeer moeilijk om een melding te doen bij de Inspectie. De Inspectie verstrekt weinig informatie en verwijst door naar de gebrekkig functionerende klachtencommissies van de ziekenhuizen zelf. De eis dat mensen binnen twee jaar hun melding indienen is niet reeël aangezien dan nog niet altijd duidelijk is dat er een medische fout is gemaakt. Vervolgens is de IGZ zelf erg traag met afhandelen. Ook is er kritiek op het feit dat de Inspectie zelfs in zeer ernstige zaken nauwelijks tuchtzaken aanspant. Bekritiseerde artsen kunnen daardoor gewoon kunnen blijven werken, in Nederland of elders in Europa.
Er is een enquête gehouden onder het Radar Testpanel over het functioneren van het IGZ. Daaruit blijkt dat van de 1.666 leden van het panel die in aanraking zijn geweest met de IGZ, 44% zegt een negatieve ervaring te hebben. Letseladvocaten bevestigen de negatieve ervaringen. De Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, is blij met de opening van het meldpunt.
Wilt u de uitzending van Radar van maandag 16 januari terugzien, klik hier
Voor het meldpunt klik hier
Bron: Platvorm VG