Ruim 90 procent van de Nederlandse consumenten kent Nutri-Score en bijna 70 procent is voorstander van invoering hiervan. Consumenten verwachten Nutri-Score mee te nemen in hun beslissing tot aankoop en zeggen bereid te zijn meer te betalen voor een product met een betere score.
Dit blijkt uit een enquête onder 300 Nederlanders.
Bekendheid met Nutri-Score
Vanaf 1 januari 2024 is Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Nutri-Score geeft een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten, wat ervoor moet zorgen dat consumenten gezondere keuzes gaan maken.
Onderzoeker en econoom Martijn Huysmans (Universiteit Utrecht) onderzocht via een enquête of Nederlandse consumenten weten hoe ze de score moeten interpreteren en of de score helpend of juist verwarrend is. Uit de enquête blijkt dat 94 procent van de Nederlandse consumenten deze score kent en 97 procent het logo al eens op voedingsverpakkingen heeft gezien. Van de respondenten is 68 procent voorstander van de invoering ervan in Nederland. Ze geven aan Nutri-Score mee te nemen in hun afwegingen tot aankoop.
Lees hier het volledige artikel.