Een ruime meerderheid van de Nederlanders laat tijdens het boodschappen doen de gezonde opties links liggen. Dat blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland onder bijna 2500 mensen.
Hoe belangrijk vinden supermarkten de gezondheid van hun klanten? Stichting TheQuestionmark begint een nieuw tweejarig onderzoek naar hoe supermarkten klanten een gezonde keuze laten maken. Daaruit moet een lijst komen van gezonde en minder gezonde supermarkten.
Groei van ziektes door ongezond eten
“De reden om dit te doen? Het idee van de stichting is dat we gezond willen leven op een duurzame planeet en supermarkten kunnen ons daarbij helpen,” begint Charlotte Linnebank van stichting TheQuestionmark. “Er is een groei van ziektes door ongezond eten, zoals obesitas en diabetes. Door betere keuzes te maken, kun je dat verminderen. Wij willen supermarkten steunen om die rol te pakken.”
Het onderzoek gaat kijken naar op welke manier supermarkten ons verleiden. Doen ze dat vaker met fruit en groente of juist met chips, frisdrank en bier? Linnebank: “We kijken naar heel veel zaken, zoals aanbiedingen, inrichting van de winkel, het assortiment, verhouding tussen gezonde en ongezonde producten, en (ont)moedigen ze bepaalde keuzes. Gebruiken ze een wijzer bij de schappen, of geen ongezonde impulsaankopen bij de kassa.”
Lees hier het volledige artikel.