Om de uitstroom van professionals werkzaam in de sectoren zorg en welzijn effectief te verminderen dienen werkgevers actief te investeren in een werkomgeving waarin medewerkers zich consistent erkend, gewaardeerd en betrokken voelen.
Dit houdt niet alleen een systematische erkenning van prestaties in, maar ook het – proactief – aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden, het betrekken van medewerkers bij besluitvormingsprocessen het vroegtijdig identificeren en adresseren van ontevredenheid bij medewerkers. Deze geïntegreerde aanpak is cruciaal ter versterking van medewerkerstevredenheid en het structureel beperken van personeelsuitstroom.
Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel, op basis van de data uit een landelijk uitstroomonderzoek (2022-2024) van RegioPlus en Presearch.
Door factoren als vergrijzing en complexere zorgbehoeften zullen de tekorten in de sectoren zorg en welzijn blijven stijgen, naar verwachting van 3% in 2023 naar maar liefst 13% in 2033. Tegelijkertijd kampt de sector met een hoge uitstroom van medewerkers. Jaarlijks vertrekt 20% van hen bij hun werkgever en ruim 8% verlaat de sector volledig. Dit leidt tot organisatorische problemen en hoge kosten voor werkgevers. Het terugdringen van deze uitstroom is daarom cruciaal om de zorg toegankelijk te houden en kosten te besparen.
Lees hier het volledige artikel.