Bij een steekproef van de Consumentenbond blijkt tweederde van ruim 40 gecontroleerde medisch dossiers die bij huisartsen zijn opgevraagd op een of meer onderdelen onjuist of niet compleet. Hele dossierjaren zijn soms zoek en twee keer ontbreekt een antibioticumallergie. De Consumentenbond adviseert om bij een vermoeden van incomplete gegevens altijd contact op te nemen met de huisarts. Dit kan van levensbelang zijn.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Bij één patiënt zijn maar liefst 11 van de 15 dossierjaren zoek. Het laat maar weer eens zien dat je bijvoorbeeld bij verandering van huisarts goed na moet gaan of de medische gegevens goed zijn overgezet.’ Bij de meeste dossiermissers ontbreken medische gegevens, maar in één dossier zit juist te veel. Een patiënt vond een recente brief in haar dossier die bestemd bleek voor een andere patiënt. De Consumentenbond adviseert consumenten hun eigen medisch dossier eens op te vragen en te controleren. Combée: ‘Ook kan het verstandig zijn zelf actief te controleren of nieuw beschikbare gegevens, zoals een verslag van een ziekenhuisbezoek, goed zijn opgenomen, blijkbaar is dat nodig.’
Lees hier het volledige artikel.