Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen. In zo’n netwerk werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd of vervangen.
Alleen met een bundeling van initiatieven kan 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar een gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossing in heel Nederland gegarandeerd worden.
Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland op basis van een onderzoek onder ruim vierduizend mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel. Het onderzoek vond plaats in overleg met patiëntenorganisaties en Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte.
Te lang wachten
Van de deelnemers geeft een op de vier aan afhankelijk te zijn van een rolstoel of scootmobiel. Deze groep is het minst tevreden. Mensen weten niet hoe lang het duurt voor hun rolstoel wordt gerepareerd als die stuk gaat. De wachttijd op reparatie kan sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier en de soort rolstoel. Maar deelnemers geven aan dat de wachttijd meestal onacceptabel lang is. Bovendien is er veel onvrede over de kwaliteit van de reparaties. De ontevredenheid van gebruikers neemt toe als het gaat om speciale aanpassingen aan een rolstoel. Vooral over maatwerk bij elektrische rolstoelen bestaat veel onvrede.
Lees hier het volledige artikel.