Onderzoeker Marck Haerkens toonde aan dat de inzet van CRM, een teamconcept uit de luchtvaart, kan zorgen voor een betere veiligheidscultuur en minder incidenten, mits er een landelijke standaard komt voor invoering van deze methode. Op 19 januari promoveert hij op zijn onderzoek.
Menselijke factoren spelen een belangrijke rol in incidenten in alle hoog-risico processen. Om deze te minimaliseren, wordt in de luchtvaart al sinds de jaren ‘80 van de vorige eeuw gewerkt met het teamconcept Crew Resource Management (CRM). Volgens chirurg, piloot en onderzoeker Marck Haerkens is dit concept ook in de gezondheidszorg bruikbaar. Uit zijn onderzoek blijkt namelijk dat menselijke factoren een belangrijke invloed hebben op de veiligheidscultuur op een medische afdeling. En hoe onveiliger het werkklimaat is, hoe meer fouten en nadelige gevolgen er zijn voor patiënten.
CRM op de IC
Om de veiligheidscultuur op zorgafdelingen te verbeteren paste Haerkens de CRM-methodiek toe op meerdere ziekenhuisafdelingen. Hij onderzocht daarbij de invloed op patiëntveiligheid, zoals het effect op het aantal complicaties dat optreedt. Bij een studie op een Intensive Care toonde hij aan dat na invoer van CRM het aantal ernstige complicaties en sterfte bij IC-patiënten daalde. Bovendien verbeterde het veiligheidsklimaat onder de zorgverleners.
Lees hier het volledige artikel.