Het bestuur in de huidige samenstelling is al weer bijna een jaar bij elkaar. Dat betekent dat wij elkaar beter hebben leren kennen en een beetje weten welke belangstelling de bestuursleden voor bepaalde zaken hebben.
Gelukkig bieden de statuten en het huishoudelijk reglement het bestuur de mogelijkheid om zelf taken te verdelen en haar werkwijze te bepalen. Dus kan met de interesse van bestuursleden rekening worden gehouden bij de verdeling van de te verrichten werkzaamheden.
Voordat wij met een taakverdeling begonnen hebben wij opnieuw functies gemaakt met bijbehorende functieomschrijvingen en functie-eisen. Ook hebben wij gezamenlijk vastgesteld dat voor een aantal functies een dubbele bezetting zeer gewenst was. Weliswaar worden door de ledenvergadering formeel geen bestuursleden voor functies aangewezen, volgens de statuten kunnen zelfs de voorzitter en slechts bestuursleden worden aangewezen. De voorzitter wordt daarbij volgens schema op de functie benoemd en de andere bestuursleden volgens schema niet in een functie maar in het bestuur.
De leden hebben misschien in het verleden wel gedacht dat men mensen aanwees voor functies en vervolgens werd daar vanuit het bestuur ook naar gehandeld. De wens van de leden klonk daar veelal in door en zelf zijn wij ook zo van start gegaan. Was dat nu verkeerd? Welnee, maar het huidige bestuur richt zich strakker naar de richtlijnen zoals die zijn vastgelegd in de statuten omdat in de huidige tijd bestuursleden kritischer worden beoordeeld op een juiste manier van handelen.
Als je dus statutair vertrekt vanuit een samenstelling met een voorzitter en louter bestuursleden, heb je bijvoorbeeld formeel nog geen secretaris of penningmeester. Toch is de vervulling van dergelijke functies essentieel voor de continuïteit van een vereniging. Het is in deze situatie dus de taak van het bestuur, gegeven de statuten, dit soort functies adequaat te bezetten.
Gelukkig kon het huidige bestuur vertrekken vanuit een positie dat voornoemde functies deels bezet waren. Daarnaast hebben wij nu getracht het voorzitterschap, het penningmeesterschap en het secretarisschap te versterken door een dubbele bezetting. Dat betekent dat binnen het huidige bestuur nu de volgende functies bestaan; eerste en tweede penningmeester, eerste en tweede secretaris, voorzitter en plaatsvervangend voorzitter, ledenadministratrice en algemeen bestuursleden.
Een toekomstig of het huidige bestuur kan dus besluiten tot een andere werkwijze en taakverdeling maar houdt wel de verantwoording bekwaam, verantwoord en herkenbaar qua samenstelling te handelen.
Als je rechtstreeks functionarissen volgens schema zou willen benoemen behoeven de statuten een aanpassing. Wij moesten echter vertrekken vanuit een bestaande samenstelling en hebben geprobeerd met minimale gevolgen het bestuur zo degelijk mogelijk te vormen. Dat betekent in onze opvatting dat u dus ook moet weten, wie wat doet, hoe dat wordt uitgevoerd en hoe het zit met de personele bezetting en het dragen van daarbij horende verantwoordelijkheden.
De huidige situatie biedt het bestuur daarnaast de mogelijkheid om bestuursleden te laten rouleren. Dat kan voortkomen uit een anders gerichte belangstelling van personen maar ook als dat mocht blijken uit functioneringsgesprekken binnen het bestuur.
Het bestuur streeft erna transparant te zijn in haar handelen namens en ten opzichte van de leden, ‘t Steuntje is daarbij een mooi hulpmiddel om u regelmatig te informeren.
Functieverdeling:
Louis Bosman voorzitter
Gerda Noor plaatsvervangend voorzitter en tweede secretaris
Chris Maijer secretaris
Hans Drost penningmeester
Inge Drost tweede penningmeester en verslaglegger
Agnes Penninks ledenadministrateur
Geert van Beukering bestuurslid
Mary van Maanen bestuurslid
Emmy van der Wal bestuurslid