Terwijl de tarieven voor orthodontie afgelopen jaren met een derde zijn verlaagd, is de omzet van orthodontiepraktijken gestegen ten opzichte van voor de tariefsverlaging. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit NZa.
De afgelopen jaren behandelden orthodontisten meer mensen en plaatsten ze duurdere beugels. Volgens de NZa zeggen orthodontisten dat klanten bewust kiezen voor duurdere beugels en innovatieve ontwikkelingen. Dat zou de omzetstijging verklaren.
De NZa laat nu onderzoeken of dat klopt. Ze doet dat samen met de Consumentenbond. Die opende vrijdag een meldpunt orthodontie.
Niet gedaan, wel gedeclareerd
Bij Patiëntenfederatie NPCF kwamen afgelopen maanden geregeld klachten binnen van patiënten. Zij begrepen de rekening van de orthodontist niet. Soms werden röntgenfoto’s in rekening gebracht die niet waren gemaakt. Andere keren werden behandelingen op de rekening gezet die volgens de patiënt nooit hebben plaatsgehad.
Patiëntenfederatie NPCf roept mensen op hun rekening altijd goed na te kijken. Directeur Wilna Wind: “Mensen moeten vaak veel bijbetalen voor een beugel. Dan is het logisch dat je goed controleert of de rekening klopt. Het gaat om veel geld.”
Lees hier het volledige artikel van de Patiëntenfederatie NPCf
De Consumentenbond en De monitor
Naar aanleiding over de onduidelijkheid betreffende de omzet van orthodontiepraktijkenhebben De Consumentenbond en het onderzoeksprogramma ‘De Monitor’ (tv-programma KRO/NCRV) een meldpunt over de kosten van orthodontie geopend. Wij willen graag weten hoe orthodontisten voorafgaand aan de behandeling informeren over de verschillende mogelijke behandelingen en de kosten daarvan. Ook zijn wij benieuwd naar op welke wijze u tot uw keuze bent gekomen. Wij kunnen uw hulp in de vorm van het invullen van deze vragenlijst, daarbij goed gebruiken.
Klik hier voor de vragenlijst van de Consumentenbond en De Monitor om met de vragenlijst te beginnen.
Bron: Consumentenbond