Moet je maanden wachten op een operatie? Dan kan het helpen om in actie te komen. Twee op de drie verzoeken voor wachtlijstbemiddeling leveren een hogere plek op de wachtlijst op, valt op te maken uit cijfers die BNR boven tafel kreeg bij enkele zorgverzekeraars.
Bijna 30.000 mensen hebben afgelopen jaar bij VGZ, Menzis en CZ aangeklopt met een verzoek tot wachtlijstbemiddeling. Bij VGZ (zevenduizend) en Menzis (zesduizend) wordt 70 procent van die verzoeken gehonoreerd. Zelf zien ze nog genoeg ruimte om meer verzoeken tot bemiddeling in behandeling te nemen. Het bewustzijn onder consumenten kan dus nog beter. De Nederlandse Zorgautoriteit vindt dan ook dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders patiënten actiever kunnen informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling.
Informatie op websites
‘Ik denk dat dit soort informatie aangeboden moet worden op het moment dat het relevant is’, zegt Suzanne van der Land, manager zorgadvies van Menzis. Volgens haar wordt wachtlijstbemiddeling al wel onder de aandacht gebracht, maar kennelijk niet op de juiste momenten. Dianda Veldman van patiëntenfederatie NPCF is het daar niet mee eens. ‘Als jij gewoon op de homepage kijkt, dan vind je het niet. En je moet als verzekerde op het idee komen van: ‘mijn zorgverzekeraar zou er iets in kunnen doen.’
Lees hier het volledige artikel.