Dagelijks maken veel mensen gebruik van vervoer van en naar het ziekenhuis, bijvoorbeeld voor dialyse of chemotherapie of mensen in een rolstoel. In 2019 kwamen er bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) signalen binnen over mogelijke problemen bij het ziekenvervoer.
Patiënten gaven aan dat zij te laat kwamen voor hun behandeling of lang moeten wachten op vervoer en vervoerders vinden de inschrijftarieven te laag.
De NZa startte daarop een verkenning bij zorgverzekeraars, aangevuld door rapportages van de patiëntenorganisaties. Daaruit bleek onder meer dat niet altijd helder is wat patiënten mogen verwachten van de taxivervoerder. Betrokken partijen werken nu aan een kwaliteitskader voor ziekenvervoer.
Uit de verkenning van de NZa vielen drie ogenschijnlijke tegenstrijdigheden op. Verzekeraars gaven aan klachten individueel af te handelen met een overwegend goed resultaat, terwijl patiëntenverenigingen aangaven dat patiënten wel klachten hebben, maar meldingsmoe zijn.
Zorgaanbieders meldden dat soms meer dan een derde van de ritten te laat komt, terwijl verzekeraars goede resultaten zien van hun klachtenafhandeling. Tot slot ontvangen verzekeraars geen signalen over te lage tarieven voor de taxibedrijven, terwijl de vervoerderspartijen aangeven dat de branche het moeilijk heeft.
Lees hier het volledige artikel.