Kwaliteit van hoorzorg gelijk gebleven na veranderingen in overheidsbeleid

Begin 2013 is de verstrekking van hoortoestellen in twee opzichten veranderd: samen met een nieuw vergoedingssysteem is de ‘functiegerichte aanspraak’ ingevoerd.  Onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) en Ecorys laat zien dat de betaalbaarheid van hoortoestellen is verbeterd. De kwaliteit van hoorzorg is daarbij volgens klanten op de meeste punten gelijk gebleven en op een paar punten licht verbeterd.

Veranderingen in het beleid
Het nieuwe vergoedingssysteem voor hoortoestellen is ingevoerd om de marktwerking in de hoorzorg te vergroten. Eerst was er een wettelijke maximum vergoeding per toestel en betaalde de klant de kosten boven dit maximum. De maximum vergoeding is afgeschaft en de klant betaalt nu een eigen bijdrage van 25% per hoortoestel. Hierdoor hebben zorgverzekeraars een groter belang om goede hoorzorg tegen een scherpe prijs in te kopen. Met de invoering van ‘functiegerichte aanspraak’ worden alleen die hoortoestellen vanuit de basisverzekering vergoed die passen bij het hoorprobleem. De verwachting was dat de doelmatigheid van de hoorzorg verbetert, doordat klanten een hoortoestel krijgen dat past bij de ernst van hun gehoorprobleem en ze zelf gemiddeld minder hoeven bij te betalen.

Hoortoesteldragers zijn tevreden
Mensen met een hoortoestel zijn positief over de dienstverlening door de audicien en over het hoortoestel dat ze hebben. Hun ervaringen met de hoorzorg zijn na de wijzigingen in het beleid op de meeste punten gelijk gebleven en op een paar punten licht verbeterd. De kosten zijn nu in de meeste gevallen lager. Dit geldt voor de kosten voor het zorgverzekeringsfonds en voor de kosten van de individuele hoortoesteldrager. Mensen met een hoortoestel hebben ook minder problemen met het betalen van de eigen bijdrage. “Het onderzoek laat zien dat de veranderingen hebben geleid tot beter betaalbare hoorzorg zonder dat aan kwaliteit is ingeboet”, zegt NIVEL-onderzoeker Michelle Hendriks.

Lees hier het volledige artikel.