Het advies van gewichtsconsulenten varieert enorm in kwaliteit, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Regelmatig verzuimden de gewichtsconsulenten essentiële vragen te stellen, bijvoorbeeld over medicijngebruik en gezondheidsklachten.
De Consumentenbond liet 4 vrouwelijke mysteryshoppers op consult gaan bij 23 gewichtsconsulenten. Vervolgens beoordeelde de Consumentenbond de intake, het vragen naar algemene gegevens en voedingspatroon en het inhoudelijke advies. Een derde van de gewichtsconsulenten bleek niet naar de medische situatie en gezondheidsklachten te vragen. De helft informeerde niet naar medicijngebruik. Dit zijn essentiële vragen, omdat gewichtsconsulenten bij medische klachten niet zelf advies mogen geven, maar door moeten verwijzen naar een diëtist of huisarts.
Beroepsvereniging
Van de 23 consulenten vroegen er 7 niet naar de motivatie van de cliënt en de helft vroeg niet naar het streefgewicht. 21 van de 23 gewichtsconsulenten uit de steekproef zijn aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN), maar dat blijkt dus geen garantie te zijn voor een kwalitatief goed advies. De BGN reageert verrast op de onderzoeksuitkomsten.
Lees hier het volledige artikel.