Verschillende bedrijven bieden tegenwoordig “gepersonaliseerde” vitamineabonnementen aan. Door online een reeks vragen te beantwoorden, krijgen consumenten een vitaminesupplementenpakket geadviseerd. Maar die vragen zijn vaak medisch.
De combinatie met het daaruit voortvloeiende advies voor specifieke supplementen is in strijd met de geneesmiddelenwet, oordeelt de Keuringsraad in een aflevering van Pointer Checkt (KRO-NCRV).
Medische vragen
Van de Nederlanders gebruikt 56 procent zo nu en dan extra vitamines en online wordt daar slim op ingespeeld. Bedrijven als Vitaily, Viteezy en Mr. And Mrs. Green bieden abonnementen voor voedingssupplementen aan en bekende influencers als Kaj Gorgels en Jessie Jazz Vuijk hebben hun eigen vitaminelijn (Your Daily Health Pack). In de online testen van deze bedrijven staan niet alleen vragen als: “Wat is je leeftijd?” en “Wat is je geslacht?”, maar regelmatig ook medische vragen als “Heb je last van een blaasontsteking?” of “Heb je obstipatie?”.
‘Er mogen in principe geen medische claims gemaakt worden voor vitaminesupplementen’, zegt Janine Galjaard, directeur van de Keuringsraad, die reclame-uitingen voor onder meer voedingssupplementen beoordeelt.
Lees hier het volledige artikel.