Bijna 400 mensen hebben hun ervaringen met een aanvraag van het pgb gemeld bij Per Saldo na een oproep van de belangenorganisatie. De klachten die deze mensen graag kwijt willen gaan veelal over lange onzekerheid, ondeskundigheid van de verstrekkers van het pgb en onplezierige gesprekken met de toekenners. De klachten worden gemeld over meer dan 100 gemeenten en tientallen zorgkantoren en zorgverzekeraars. Daar waar budgetten zijn toegekend gaan de klachten over te lage budgetten.
Kenmerkend is dat aanvragers van een pgb zich niet gesteund of geholpen voelen. Het aanvragen van een pgb lijkt een eenzaam gevecht met de instanties. Familie of vrienden en zorgprofessionals helpen bij de aanvraag, gemeenten en zorgkantoren doen dat zelden. Een enkeling maakt melding van een gesprek met een zorgprofessional die door de gemeente is ingehuurd en voelt zich gehoord.
In 39 % van de gesprekken voor een indicatie werd het pgb ook niet door de verstrekker aangeboden. En in 23% van de gevallen werd afhoudend of afwijzend gereageerd op een verzoek om pgb. Ook de kennis over het pgb is dungezaaid. De meeste mensen hebben hun informatie zelf gevonden via Per Saldo of via de website van de verstrekker en 24% van de ondervraagden zegt onvoldoende geïnformeerd over het pgb.
“Ik wist meer van de regelgeving af dan de mensen die ik sprak bij de zorgverzekeraar of het zorgkantoor.”
“Het werd allemaal via een telefonisch gesprek geregeld en er werden kwetsende en denigrerende opmerkingen gemaakt.”
“Onze gemeente doet telefonisch het keukentafelgesprek.”
“Alles moest uitgezocht worden, de dame had geen kennis van zaken helaas.”
Lees hier het volledige artikel.