Wageningse onderzoekers bekijken hoe ze klimaatbewuste keuzes aantrekkelijker en gemakkelijker kunnen maken voor de consument. Bijvoorbeeld door in restaurants vegetarische gerechten te promoten of door consumenten bewust hun waarden te laten vertalen naar gedrag.
Meer plantaardig
Uit recente cijfers van de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) blijkt dat voedselproductie, -distributie en -consumptie wereldwijd verantwoordelijk zijn voor maar liefst 33 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Om die uitstoot te verminderen, kunnen producenten en consumenten vaker voor plantaardig voedsel kiezen. Dat betekent: minder vlees en zuivelproducten eten en meer groenten en peulvruchten. Maar gedragsverandering is lastig, erkent sociaal psycholoog Marleen Onwezen van Wageningen University & Research. Mensen weten wel dat iets beter is voor het milieu of dat iets gezond is, maar handelen er vaak niet naar.
Weten is niet genoeg
Bij communicatie over duurzaamheid wordt vaak gedacht: als we maar goed uitleggen hoe het zit, gaan mensen zich anders gedragen. Maar die cognitieve boodschap slaat volgens Onwezen beperkt aan: ‘Het gaat niet alleen om weten, maar ook om voelen en doen.’ Bovendien heeft ons gedrag, als het gaat om milieu of duurzaamheid, pas impact in de verre toekomst.
Lees hier het volledige artikel.