Klachtenrecht verbetert dankzij nieuwe wet

Patiënten die een klacht hebben over een ziekenhuis of verzorgingshuis krijgen meer mogelijkheden om hun recht te halen. De klachtenprocedures verlopen straks sneller, de patiënt heeft recht op bemiddeling en als dat niets oplevert, kan een Geschillencommissie een bindende uitspraak doen.

Dat staat in de nieuwe Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (KKGZ) waar de Tweede Kamer nu mee heeft ingestemd. Patiëntenfederatie NPCF is blij dat de nieuwe wet door de Tweede kamer is. “In de nieuwe wet zijn een aantal belangrijke wensen ingelost van patiënten- en consumentenorganisaties. De zorg in Nederland is van goede kwaliteit, maar er worden helaas ook fouten gemaakt. Daarom is het belangrijk dat patiënten wettelijke mogelijkheden hebben om een fout aan te kaarten. Het is heel goed dat de klachtenprocedure voortaan gericht is op de patiënt, die vaak behoefte heeft aan erkenning of herstel, of aan het rechtzetten van misverstanden,” zegt directeur Wilna Wind van patiëntenfederatie NPCF.

Als een klachtenprocedure nu spaak loopt, moeten mensen naar de rechter. Dat is een dure en tijdrovende zaak. Daarom komt er nu een mogelijkheid tot bemiddeling tussen patiënt en ziekenhuis. Wanneer beide partijen daar ook niet uitkomen, rest de geschillencommissie. Die kan bedragen uitkeren tot 25.000 euro om patiënten genoegdoening te geven .

Het nieuwe wetsvoorstel WKKGZ vormt een deel van het opgeknipte Wetsvoorstel Cliëntenrechten Zorg (WCZ), dat al heel veel jaren onderwerp van gesprek was in Den Haag. De gezamenlijke patiënten- en cliëntenorganisaties hebben zich van meet af aan hard gemaakt voor deze wet. Het wetsvoorstel regelt:
1. recht op een laagdrempelige klachtopvang en behandeling van de klacht (interne klachtbehandeling).
2. recht op externe klachtenbehandeling bij een onafhankelijke geschilleninstantie.
3. meer aandacht voor de kwetsbare positie van de patiënt/cliënt.
4. tijdige en adequate keuze-informatie als recht voor de individuele cliënt.

Bron: NPCF