Keuze-sites over de zorg kunnen beter

Websites waar keuze-informatie over de zorg op staat, zijn vaak veel te complex. Hierdoor haken mensen af. Dat meldt het NIVEL.

Volgens het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) kan de presentatie van keuze-informatie over de zorg op internet beter. Mensen kunnen geen actieve, weloverwogen keuze maken voor zorg als ze de informatie op internet niet begrijpen.

Presentatie is knelpunt
Het NIVEL onderzocht hoe keuze-informatie over zorg word gepresenteerd op internet. De onderzoekers keken daarbij zowel naar Nederland als naar het buitenland. Het blijkt dat vooral de presentatie een knelpunt is. Mensen maken daardoor vaak niet de goede keuze. In een experiment koos 12% van de respondenten niet de beste zorgaanbieder. Ook werd een kwart van de vragen over de verstrekte keuze-informatie fout beantwoord. Volgens het NIVEL is er te veel informatie, er wordt te moeilijke taal gebruikt en er worden allerlei symbolen en getallen door elkaar gepresenteerd.

Helder en toegankelijk
De websites moeten daarom makkelijker te gebruiken zijn. Dit kan door alleen die informatie te tonen die mensen meewegen in hun keuze. Ook moet de informatie begrijpelijk zijn en op een eenduidige manier worden gepresenteerd. “Keuze-informatie op internet moet zo eenvoudig te begrijpen zijn als de informatie van vrienden of familie en tegelijk betrouwbaar”, aldus NIVEL-onderzoeker Olga Damman.

Meer informatie
Vind en vergelijk zorgverleners en zorginstellingen

Bron: NIVEL (bewerking kiesBeter.nl)