Het is een van de grootste dilemma’s in de langdurige zorg: hoe zorgen we ervoor dat cliënten goed beschermd zijn én kwaliteit van leven ervaren? Dat laatste is voor veel bewoners in zorginstellingen sterk afhankelijk van contact met hun naasten: geliefden, kinderen, ouders of vrienden.
Zorgkantoren stimuleren en faciliteren zorginstellingen bij het mogelijk maken van verantwoord contact. Zorginstellingen kunnen de extra kosten die zij hiervoor maken, bijvoorbeeld voor spullen of extra personeel, vergoed krijgen van zorgkantoren.
Om de verspreiding van het coronavirus te minimaliseren, zijn de bezoekmogelijkheden bij zorgaanbieders in de ouderen- en gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg in de afgelopen maanden beperkt. Instellingen mogen nu met voorzichtige stappen de regelingen verspoelen en meer bezoek mogelijk maken. Zij werken tegelijkertijd, met steun van het zorgkantoor, aan nieuwe, verantwoorde mogelijkheden waardoor bewoners hun sociale contacten kunnen onderhouden in deze periode.
Lees hier het volledige artikel.