IGZ: medicatieveiligheid verbeterd, toch meer meldingen incidenten

De risico’s op het gebied van medicatietoediening zijn de afgelopen jaren verminderd, onder meer door het invoeren van geautomatiseerde systemen, dubbele controles en verandering in cultuur bij organisaties. Desondanks is het aantal meldingen van medicatie-incidenten toegenomen, zo blijkt uit onderzoek van de Inspectie voor Gezondheidszorg (IGZ).

Dit is echter vooral het gevolg van het ontstaan van een cultuur waarin meldingen gezien worden als mogelijkheden voor verbetering van medicatieveiligheid, niet om het bestraffen van incidenten.

Gemiddeld zou 1 op de 5 medicatietoedieningen niet goed gaan in Nederland. Een artikel geschreven door drie IGZ-inspecteurs beschrijft dat IGZ onderzoek heeft gedaan naar deze incidenten. Aanleiding van de bevindingen hiervoor waren de eerdere studies in 2009 en 2011. In 2009 zag de IGZ grote risico’s in de medicatieveiligheid in de langdurende ouderenzorg.  In 2011 constateerde de IGZ dat de risico’s in bijna alle organisaties die zij bezochten, waren verminderd.  Tegelijk zag de inspectie in 2009/2010 een alarmerende groei van het aantal gemelde medicatie-incidenten (toenmalige kwaliteitsindicator).

Verklaringen voor tegenstrijdigheid
De IGZ vond drie verklaringen voor deze schijnbare tegenstrijdigheid:

  • Organisaties hebben een variatie aan acties ingezet om medicatieveiligheid te verbeteren.
  • De cultuur van melden is veranderd, en dat heeft geleid tot een sterke groei van het melden van medicatie-incidenten.
  • Dat IGZ in het toezicht specifiek heeft gekeken naar medicatieveiligheid, heeft organisaties gestimuleerd om risico’s bij medicatie te beperken.

Acties ter verbetering
De acties ter verbetering van de medicatieveiligheid  betroffen een mix van zaken, waaronder digitale innovaties, waaronder medicatie in een geautomatiseerd geneesmiddeldistributiesysteem (medicijnrollen) en elektronische voorschrijfsystemen.

Lees hier het volledige artikel.