Hulpmiddelen: weinig keuzevrijheid en lang wachten

Lange wachttijden, weinig keuzemogelijkheden en slecht of onvoldoende maatwerk. Dat zijn de grootste knelpunten die mensen ervaren als ze een hulpmiddel nodig hebben om goed te kunnen leven. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF, enkele lidorganisaties en Ieder(in) onder het vaste panel van de Patiëntenfederatie. Ongeveer negenduizend mensen vulden een vragenlijst in.

Hulpmiddelen zijn van belang voor de kwaliteit van leven van mensen die ervan afhankelijk zijn. Zonder een goed werkend hulpmiddel komen mensen soms het huis niet meer uit. Maar er zijn grote problemen bij het aanvragen of vervangen van een hulpmiddel.

Patiëntenfederatie NPCF vindt dat mensen die veel hulpmiddelen nodig hebben, een vaste bemiddelaar moeten krijgen. Die kan de contacten leggen met fabrikanten, gemeenten en zorgverzekeraars. Directeur Dianda Veldman: “Hulpmiddelen kunnen de kwaliteit van leven flink vergroten. Mensen die daarvan afhankelijk zijn, moeten geen problemen hebben om ze te krijgen. Dat kunnen ze er niet bij hebben. Zeker niet mensen met een complexe zorgvraag. Ik roep de minister op om te zorgen dat wie dat wil een bemiddelaar kan krijgen.”

Lees hier het volledige artikel.