Zorgverleners hebben soms het gevoel dat hun patiënten niet altijd hun adviezen opvolgen en het moeilijk vinden om zelf regie te nemen. De therapietrouw is laag, of patiënten hun medicijnen niet goed in.
De terugvraagmethode helpt zorgverleners om te weten of hun boodschap goed is overgekomen. Pharos heeft een gratis poster en kaart die zorgverleners eraan herinnert om de terugvraagmethode vaker toe te passen.
Veel zorgverleners kennen de terugvraagmethode en zijn overtuigd van het nut, maar in de praktijk blijkt het toch lastig om deze gesprekstechniek bij patiënten toe te passen. Terwijl het een betrouwbare manier is om te checken of hun boodschap duidelijk is overgekomen bij de patiënt.
“Ik wil weten of ik het goed heb gezegd”
Het is goed om elke patiënt te vragen in eigen woorden te vertellen wat zojuist is besproken. Bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden is het extra belangrijk om begrijpelijk te communiceren. Terugvragen biedt een zorgverlener informatie om de boodschap zo nodig anders te formuleren of aan te vullen. Een voorbeeld van een terugvraag is: “Ik wil weten of ik het goed heb uitgelegd. Wilt u mij vertellen wat ik gezegd heb?”
Het is goed om elke patiënt te vragen in eigen woorden te vertellen wat zojuist is besproken. Bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden is het extra belangrijk om begrijpelijk te communiceren. Terugvragen biedt een zorgverlener informatie om de boodschap zo nodig anders te formuleren of aan te vullen. Een voorbeeld van een terugvraag is: “Ik wil weten of ik het goed heb uitgelegd. Wilt u mij vertellen wat ik gezegd heb?”
Lees hier het volledige artikel.