De huisartsen-in-opleiding en recent afgestudeerde huisartsen zijn op veel punten tevreden over de huisartsopleiding. Net als in 2011 geven zij aan onderdelen vaak een rapportcijfer 7 of hoger. Over een aantal aspecten zijn ze nu zelfs iets meer tevreden dan in 2011.
Huisartsen-in-opleiding en recent afgestudeerde huisartsen geven een hoge waardering aan de mate waarin huisartsopleiders een goede leeromgeving creëren, ze ruimte bieden om zelfstandig te werken en zelfstandig leren stimuleren. Ook is er een hoge waardering voor de frequentie van de ‘leergesprekken’ met de huisartsopleiders en de aandacht voor de competentiegebieden ‘medisch handelen’, ‘professionaliteit’ en ‘samenwerken’ tijdens vrijwel alle opleidingsonderdelen. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) dat is gesubsidieerd door de SBOH, werkgever van artsen in opleiding.
Communicatie en organisatie
Er zijn echter ook verbeterpunten. De mate waarin tijdens het onderwijs aandacht wordt besteed aan verschillende aspecten van de ‘organisatie van de praktijk’ zoals onderhandelen met zorgverzekeraars of personeelsmanagement, beoordeelt slechts 30% als voldoende. Dat is weliswaar iets hoger dan in 2011, maar nog steeds erg laag. Verder is de frequentie van formele leermomenten – zoals het nabespreken van een consult op video – vaak minder dan één keer per week, vooral in de klinische stage. Ook zien de huisartsen-in-opleiding en recent afgestudeerde huisartsen vaak niet de toegevoegde waarde van het leerplan.
Lees hier het volledige artikel.