Huisartsenposten moeten met ingang van 2014 jaarlijks een benchmark maken, waarin zij aangeven in welke mate zij de zogenoemde streefwaarden rondom het kwaliteitsbeleid hebben behaald. Het gaat daarbij bij voorbeeld over de bereikbaarheid van de post, de aanrijdtijden en kwaliteit van de triage. Dat meldt Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN).
Met ingang van volgend jaar geldt voor de huisartsenposten het Herziene Raamwerk Kwaliteitsbeleid. Voor een aantal kritische processen zijn streefwaarden benoemd. Daarvoor geldt geen 100 procents-norm meer, maar huisartsenposten moeten jaarlijks laten zien in welke mate de streefwaarden zijn behaald. Als een huisartsenpost niet voldoet aan de eis om jaarlijks een benchmark aan te leveren gaat het bestuur van de VHN met de desbetreffende personen in gesprek. De indicatoren zijn bijvoorbeeld de bereikbaarheid van de post (zowel telefonisch als fysiek), de aanrijdtijden voor U0/U1 en U2-visites, de responstijden voor U2-consulten, de autorisatietijden en de kwaliteit van de triage.
Samenwerken
In het Raamwerk staat verder er projecten worden opgestart. Daartoe zijn er vier thema’s benoemd: samenwerken en overdracht op de huisartsenpost en met ketenpartners, diagnostiek op de huisartsenpost en feedback aan en tussen huisartsen. Ook zal er meer wetenschappelijk onderzoek worden verricht, onder andere naar het meten van de kwaliteit van triage en het leren van calamiteiten op de huisartsenpost.
Bron: Mednet