Weten dat de zorg aan patiënten, werkt. Hen uitleggen en verantwoorden waarom je iets op een bepaalde manier doet. Het klinkt allemaal zo logisch, werken volgens evidence based practice (EBP). Toch is er voor verpleegkundigen nog een wereld te winnen.
Dankzij de UMCG Innovatieprijs Onderwijs en Opleiden die verpleegkundige en verplegingswetenschapper Jeanine von Hebel won, komt er nu een EBP-leerlijn voor verpleegkundigen.
Jeanine von Hebel leerde net als haar studiegenoten op de opleiding HBO-Verpleegkunde kritische onderzoeksvragen te formuleren en literatuuronderzoek doen. Maar het bijzondere is: ‘Eenmaal aan het werk, laat je dat weer los.’
Waarom werken we zo?
Op de verpleegafdeling voor maag-darm- en leverziekten houdt ze zich bezig met kwaliteit van zorg en steeds vaker vroeg ze zich af waarom ze eigenlijk op een bepaalde manier werken. ‘Kan het niet beter, kan het niet efficiënter en duurzamer, dacht ik.’ Ze vertelde aan een collega dat ze daarom de master Verplegingswetenschappen wilde gaan doen. ‘Dat is net iets voor jou’, reageerde de collega.
Lees hier het volledige artikel.