In oktober vorig jaar was al glashelder dat er problemen zouden ontstaan met de uitbetaling van persoonsgebonden budgetten (pgb) door de Sociale Verzekeringsbank. Volgens twee vooraanstaande informatietechnologie-deskundigen was toen al duidelijk dat de uitbetaling per 1 januari tot problemen zou leiden.
Dat staat in schril contrast met de stelling van de Sociale Verzekeringsbank dat er geen ‘showstoppers’ waren geconstateerd die de uitvoering van de nieuwe taak in de weg stonden.
Nieuwsuur analyseerde afgelopen donderdag 19 februari wat er voorafging aan de huidige pgb-problemen.
Sinds dit jaar is er een nieuw pgb-systeem. Mensen krijgen het geld voor het inkopen van zorg niet meer direct op hun rekening gestort. Hun zorgverleners worden nu uitbetaald door de SVB, die toestemming moet krijgen van gemeente of verzekeraar. Het doel is fraude voorkomen, maar alles bij elkaar is het een complexe operatie waarbij veel verschillende partijen gegevens moeten uitwisselen.
Helft betaald
De SVB kon de hoeveelheid werk begin dit jaar niet aan, waardoor een grote achterstand in de uitbetalingen ontstond. Half januari traden noodscenario’s in werking om ervoor te zorgen dat zorgverleners betaald kregen. Op dit moment zijn ruim de helft van de zorgverleners betaald. Volgens staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) en de SVB ligt de uitbetaling op schema.
Lees hier het volledige artikel.
Klik hier om het fragment van Nieuwsuur te bekijken.