Hoe kunnen apotheekteams – vaak lastige – gesprekken over een medicatiewissel met de patiënt op een prettige wijze voeren? Samen met SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy en UPPER (Universiteit Utrecht) houdt het Nivel twee communicatiestrategieën tegen het licht om te komen tot praktische handvatten voor het apotheekteam.
Het project krijgt de naam ‘Negatief nieuws brengen: communicatiestrategieën rondom het wisselen van medicatie passend bij patiënt en apotheekteamlid’ en wordt gesubsidieerd door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP).
Medicatiewisselingen komen vaak voor. Volgens onderzoek van veertien patiëntenorganisaties onder hun achterban krijgen zo’n miljoen patiënten één of meer keer per jaar een ander merk medicijn mee dan zij tot dan toe hadden. Vaak is hier geen medische reden voor aan te wijzen, soms is het te wijten aan de geneesmiddeltekorten dat zij een ander geneesmiddel krijgen dan zij gewend zijn.
Gesprek over medicatiewissel vaak lastig voor apotheekteam
Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op. Het apotheekteam, dat de boodschap brengt, heeft soms te maken met boze reacties en agressie aan de apotheekbalie. Daarom kan het voor hen lastig zijn het gesprek rondom medicatiewissel op een goede en prettige wijze te voeren. Wanneer gesprekken niet goed verlopen kan dat leiden tot ontevreden patiënten en suboptimaal medicijngebruik en bovendien tot minder werkplezier bij het apotheekteam.
Lees hier het volledige artikel.