Een nieuwe KNMG-handreiking biedt artsen handvatten om het opnemen van gesprekken door patiënten op een goede manier te integreren in de praktijk. Op een manier die de patiënt helpt, past bij de arts en de zorg verder helpt.
Veel artsen hebben wel eens meegemaakt dat een patiënt een gesprek in de spreekkamer wilde opnemen, zo blijkt uit onderzoek onder het KNMG-artsenpanel en eerder onderzoek onder medisch specialisten.
Een geluidsopname kan de zorgverlening ondersteunen en patiënten grip geven op het zorgtraject. Vooral bij een emotioneel beladen gesprek kan het voor patiënten bijvoorbeeld prettig zijn het gesprek terug te luisteren, samen met naasten de gedachten op een rij te zetten en een besluit te nemen. Tegelijk kan het maken van een geluidsopname ook ongemakkelijk voelen en het gesprek beïnvloeden.
Een deel van de artsen heeft zorgen over bijvoorbeeld verspreiding van de opname via sociale media en verstoring van de vertrouwensrelatie.
De KNMG wil artsen ondersteunen bij het goed integreren van het opnemen van gesprekken in de praktijk en geeft in de handreiking aan wat de regels zijn en hoe hiermee om te gaan.
Lees hier het volledige artikel.