2015 was het jaar van de decentralisaties. 2016 wordt het jaar waarin bewust aandacht is voor de kwaliteit(verbetering) van de zorg. Het optimaal inzetten van inkoop kan hier een belangrijke bijdrage in leveren. Hoe kunt u als gemeente hierop in spelen? Dit vragen *wij (*Movisie)aan Henk Beltman en Rob de Boer. Beiden zijn adviseur ‘Kwaliteit en Inkoop’ bij **Movisie (**op het terrein van welzijn, participatie, sociale zorg en sociale veiligheid)
Waarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor inkoop?
Gemeenten willen allerlei doelstellingen behalen in het sociale domein. Een voorbeeld is het vergroten van de eigen regie van de cliënt. Als een gemeente de inkoop zorgvuldig en strategisch inzet, kan dit ondersteunend, werken voor het behalen van de gemeentelijke doelstellingen. Bijvoorbeeld, wanneer de maatschappelijke opdracht van de gemeente ‘eigen regie’ is dan is het logischer om voor het ***Zeeuws model te kiezen dan het klassieke inkoopmodel. (*** De gemeente formuleert welke ondersteuning wordt ingekocht en stelt een tarief vast. Er zijn meerdere aanbieders die allemaal deze ondersteuning bieden (tegen vastgesteld tarief met tenminste de omschreven basiskwaliteit). De cliënt bepaalt zelf van welke aanbieder hij/zij gebruik maakt.) Bij dit laatste model is er maar één aanbieder die de zorg levert. Zo kan er voor bepaalde doelstellingen beter het ene model worden ingezet dan het andere.
Hoe kan een gemeente een inkoopstrategie inpassen?
Om de kwaliteit van zorg te verbeteren kan een gemeente de inkoop inpassen in de kwaliteitscyclus van plannen, doen, checken, acteren. Zo wordt inkoop niet iets dat één keer per jaar wordt uitgevoerd. De Boer: ‘Laat inkoop bijvoorbeeld aansluiten bij het cliënttevredenheidsonderzoek. De vragen kunnen i.s.m. de aanbieders worden opgesteld en de uitkomsten kunnen ook gedeeld worden met de aanbieders. Zo krijgen zij de kans om uit deze onderzoeksresultaten lering te trekken.’
Lees hier het volledige artikel.