Maatregelen ter voorkoming van fraude zijn feitelijk maatregelen die het pgb meer solide maken, aldus Van Rijn in de brief die hij vandaag aan de Tweede Kamer stuurde over de aanpak van pgb-fraude. Per Saldo heeft de afgelopen twee jaar samen met VWS en andere partijen gewerkt aan een solide en toekomstbestendig pgb. Het solide pgb houdt in dat mensen bewust kiezen om de zorg zelf te organiseren en goed zijn geïnformeerd en getraind om hierover eigen regie te voeren. Er moeten maatregelen komen om fraudegevoeligheid van het pgb aan te pakken.
Het solide pgb is het antwoord op de frauderende praktijken rondom het pgb. Hier moet sterk op ingezet worden.
- Het belang van bewuste keuze voor een pgb, goede informatie en training van budgethouders moet hierin centraal staan.
- Toegangsgesprekken moeten bijdragen aan een bewuste keuze voor het pgb, inzicht geven in de rol, taken en verantwoordelijkheden die daarbij horen.
- Hierbij past ook de verantwoording en controle vooraf, met een persoonlijk plan, de zorgovereenkomsten en de trekkingsrechten.
- Het solide pgb moet een plaats krijgen in het programma ‘Rechtmatige zorg’ van VWS, maar ook worden uitgewerkt met de gemeenten, zorgverzekeraars zorgkantoren.
Aanpak fraude goede zaak
Per Saldo is blij dat het huidige kabinet serieus werk maakt van het solide pgb en in overleg met Per Saldo allerlei maatregelen aan het treffen is om fraude te voorkomen. In het rapport van Van Rijn staat dat in 7 procent van de gevallen een vermoeden van fraude werd geconstateerd. Aline Saers, directeur Per Saldo: “Elk fraudegeval is er een te veel, begrijp me niet verkeerd, maar het is niet zo dat 1 op de 14 pgb-houders fraudeert. Mensen die een huisbezoek kregen werden geselecteerd op basis van een verhoogd risicoprofiel. Denk hierbij aan zorg via een bemiddelingsbureau, onduidelijkheid over de zorglevering of onvolledige informatie. Het feitelijk percentage fraude onder pgb-houders is dus veel lager! Het overgrote deel van de pgb-houders gaat goed om met het pgb en kan daardoor het leven leiden waarvoor hij kiest. Het probleem zit vooral in de bemiddelingsbureaus en dubieuze zorgbureaus.”
Lees hier het volledige artikel.