Ggz-patiënt heeft baat bij beter inzicht in zorgvraag

De wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) zijn lang. Vooral mensen met een complexe zorgvraag moeten te lang wachten op ggz. Dit moet veranderen zodat mensen de zorg krijgen die zij nodig hebben.

Om te zorgen dat complexe zorg beter betaald wordt, is het belangrijk dat de sector beter zicht krijgt op hoeveel zorg bepaalde groepen patiënten nodig hebben. Via de zorgvraagtypering brengen we dit in kaart. Vandaag maakte MIND bekend uit de adviescommissie voor de zorgvraagtypering te stappen. Deze keuze heeft ons zeer verrast en we betreuren dit besluit. Juist beter inzicht in de zorgvraag helpt bij het verkorten van de wachttijden. Zo houden we de ggz toegankelijk en betaalbaar voor de groep die de zorg het hardst nodig heeft.

Doorontwikkeling zorgvraagtypering
Cliëntenbelangenorganisaties, beroepsverenigingen, de Nederlandse ggz, Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben het zorgprestatiemodel ontwikkeld om iets te doen aan de lange wachttijden. De zorgvraagtypering is onlosmakelijk verbonden met dit nieuwe bekostigingsmodel.

Lees hier het volledige artikel.