Het klinkt als een eenvoudige oplossing voor de wachttijden in de GGZ: bied online hulp aan zodat mensen zelf aan de slag kunnen met hun klachten, ondersteund door een professional op afstand.
DiSofa is vanaf juni dit jaar actief en verwacht deze maand de 100e persoon op ‘de digitale sofa’. DiSofa biedt verzekerde zorg voor de basis-GGZ.
Gezondheidszorgpsychologen (GZ-psychologen) begeleiden de patiënten 24/7 met online advies en gesprekken. Inmiddels zijn 20 trajecten afgerond en de ervaringen van patiënten zijn positief. Het klinkt als een succesverhaal.
Joris Arts, zorgbestuurder- en vernieuwer, die het concept mede heeft vormgegeven, licht toe hoe het werkt. “Online hulp moet het nieuwe normaal worden,” vindt Arts.
Het initiatief voor DiSofa kwam van GGZ Noord-Holland-Noord. Bestuurder Marijke van Putten vroeg Arts en Niek Kuijper, manager marketing & communicatie van GGZ Noord-Holland-Noord, een manier te vinden om meer digitale zorg in te zetten om zo de wachtlijsten aan te pakken. Het kostte een jaar ontwikkeltijd maar daarna was DiSofa een feit.
Het initiatief voor DiSofa kwam van GGZ Noord-Holland-Noord. Bestuurder Marijke van Putten vroeg Arts en Niek Kuijper, manager marketing & communicatie van GGZ Noord-Holland-Noord, een manier te vinden om meer digitale zorg in te zetten om zo de wachtlijsten aan te pakken. Het kostte een jaar ontwikkeltijd maar daarna was DiSofa een feit.
Lees hier het volledige artikel.