De wijzigingen in de triagecriteria van de Nederlandse Triage Standaard (NTS) in juni 2021 hebben ervoor gezorgd dat triagisten de urgentie van de klachten waarmee patiënten naar de huisartsenpost komen, beter kunnen inschatten.
Dit wijst erop dat de NTS-triagecriteria beter aansluiten op de praktijk van de zorg op de huisartsenpost; ze spelen dan ook een steeds belangrijkere rol bij het toewijzen van zorg en het sturen van patiëntenstromen.
Dit blijkt uit onderzoek, met gegevens over de huisartsenpost uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn, een focusgroep en vragenlijst, van het Nivel in opdracht van de stichting Nederlandse Triage Standaard.
Het eerste contact dat een patiënt met de huisartsenpost heeft, is (meestal telefonisch) met een triagist. De triagist maakt aan de hand van de Nederlandse Triage Standaard (NTS) een inschatting van de urgentie van de klacht en de benodigde zorg. Voor de periode 2019-2021 hebben we, met behulp van gegevens uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn, bekeken welke urgenties triagisten toekenden en registreerden en wat de invloed hierbij was van wijzigingen in de NTS-triagecriteria. Vervolgens is aan de hand van een vragenlijst en een focusgroep verder onderzocht hoe deze wijzigingen doorwerkten in de dagelijkse praktijk en in hoeverre externe factoren een rol speelden bij het toepassen van triagecriteria.
Lees hier het volledige artikel.