De stapeling van meerkosten voor mensen met beperkingen houdt maar niet op! VWS wil bezuinigen op Valys. Het jaarlijkse standaard kilometerbudget gaat in 2012 omlaag van 750 naar 450 kilometer. Mensen met functiebeperkingen worden hierdoor ernstig gedupeerd. De CG-Raad is hier zeer verontrust en kwaad over.
Argumentatie van het ministerie: het aantal Valyspashouders stijgt. De CG-Raad stelt vast dat die stijging van het aantal gebruikers komt door ruimhartige toekenning van Wmo-vervoer aan mensen zonder beperkingen. Een Wmo vervoerspas geeft recht op een Valyspas. Er zijn gemeenten die een Wmo-vervoerspas toekennen aan alle, ook kwieke ouderen vanaf 65 jaar.
Heldere criteria
De oplossing is volgens de CG-Raad eenvoudig: stel eenduidige criteria vast, zodat alleen mensen met beperkingen in aanmerking komen voor Valys vervoer. De OV-begeleiderpas kent al heldere criteria en geeft ook recht op Valys vervoer. De CG-Raad wil dat een Wmo-vervoerspas niet langer zonder meer recht geeft op een Valys vervoerspas. In plaats daarvan kan VWS gemeenten een set criteria aanreiken die recht geeft op Valys. Volgens eenzelfde eenvoudige systematiek wordt de indicatie voor een gehandicaptenparkeerkaart gegeven.
Geen decentralisatie Valys
Mogelijk wil het kabinet in reactie op protesten tegen de kilometerverlaging voor Valys, deze reisservice decentraliseren naar de gemeenten. De CG-Raad is hier absoluut tegen. Valys is immers bovenregionaal vervoer, dat verder gaat dan de gemeentegrenzen. Bovendien is het uitgangspunt van Valys dat iedereen die door een beperking geen gebruik kan maken van het ‘normale’ en ontoegankelijke openbaar vervoer recht heeft op een redelijk aantal kilometers bovenregionaal vervoer met een deeltaxi tegen OV-tarief. Dit is duidelijk een taak van de Rijksoverheid. Gemeenten zijn niet in staat het bovenregionaal vervoer efficiënt te organiseren.
Bron: CG-raad