Gapend gat tussen Sprinter en perron

Nieuws De afstand tussen de nieuwe perrons en de nieuwe Sprinter is veel te groot: soms wel 14 tot 20 centimeter. Bij de CG-Raad komen veel klachten van reizigers binnen. De CG-Raad heeft de NS hierop aangesproken. De NS erkent: de toegankelijkheid van de nieuwe Sprinter is niet goed door de brede afstand tussen perron en trein. De NS komt in augustus met een plan van aanpak ter verbetering.

De NS heeft de opdracht om nieuw materieel aan te schaffen met een gelijkvloerse instap, zodat mensen zelfstandig met de trein kunnen reizen. De internationale norm voor zelfstandige toegankelijkheid omschrijft een toegestane horizontale wijdte tussen station en trein van 7.5 centimeter en een maximaal hoogteverschil van 5 centimeter.  Het ontbreekt nu dus aan de mogelijkheid om zelfstandig te reizen, omdat de instap van de Sprinter voor velen onoverbrugbaar breed is.

Op de agenda
De CG-Raad maakt deel uit van het Landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer (Locov).  De CG-Raad heeft het knelpunt van de grote afstand tussen perron en trein dit jaar op de agenda van het Locov gezet. De CG-Raad vroeg de NS om bij bestelling van nieuwe Sprintertreinen dit probleem meteen op te lossen. De CG-Raad wil dat de NS de onlangs aangeschafte Sprinters alsnog aanpast, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een sensor aan de automatische uitschuiftrede. De NS heeft een plan van aanpak toegezegd. In de augustusvergadering van het Locov staat dit punt op de agenda.

Nieuwe perrons
Onlang heeft minister Schultz van Haegen van I en M het ‘Actualisatierapport 2010 Toegankelijkheid’ van Prorail verstuurd aan de Tweede Kamer. In bijlage 6 geeft dit rapport uitleg van het probleem met de afstand tussen trein en perron. Zo hebben niet alle perrons de juiste hoogte en er zijn onderlinge verschillen in hoogte tussen perrons. De uitschuiftrede van de Sprinter moet daardoor binnen de perronrand blijven, ook bij nieuwe perrons. Juist bij de nieuwe perrons wordt nu vaak een afstand gemeten van 14 tot 20 centimeter tussen perron en trein. Het Actualisatierapport doet de suggestie dat Sprinters alsnog van een uitschuiftrede voorzien worden die over de perronrand valt, als alle perrons op de goede hoogte zijn gebracht. Dit houdt in – zo vermeldt ook het rapport – dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn voor zelfstandig reizende rolstoelgebruikers. De CG-Raad wacht op nadere voorstellen van de NS en Prorail.

Geplaatst: 15-07-2011 08:00 Door: Rita – bron: http:// www.cg-raad.nl