Frequente gebruikers zijn mensen die vaker dan 20 keer per jaar contact hebben met de huisartsenspoedpost. Hoewel in 2022 slechts 6 op 10.000 patiënten van de huisartsenspoedpost een frequente gebruiker was, waren zij toch verantwoordelijk voor 2% van alle contacten. Hiermee kunnen zij een rol hebben in het vergroten van de druk op de zorg via de posten.
Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel over huisartsenspoedposten met gegevens uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.
Als je een acuut gezondheidsprobleem hebt en niet kunt wachten tot je eigen huisarts weer beschikbaar is, kun je in de avond, de nacht en in het weekend contact opnemen met de huisartsenspoedpost. De triagist van de spoedpost maakt tijdens het eerste, telefonische gesprek een inschatting van de urgentie van het probleem en kent de vervolgzorg toe. Dit kan onder andere bestaan uit advies door de triagist, een consult op de huisartsenspoedpost of een visite.
Lees hier het volledige artikel.