Farmaceutische bedrijven kiezen vaker voor samenwerking om toch medicijnen te ontwikkelen voor arme landen, die weinig kans op winst bieden. Ook gaan zij soepeler om met medicijnpatenten, zodat andere producenten generieke medicijnen kunnen maken.
Dat wordt geconcludeerd in de nieuwe Access to Medicine Index. Kritiekpunt: de bedrijven richten zich nog wel op een relatief klein aantal producten en landen.
De Acces to Medicine Foundation publiceert elke twee jaar de Access to Medicine Index. Daarin vergelijkt de non-profitorganisatie de inzet van de twintig grootste farmaceutische bedrijven om medicijnen beschikbaar maken voor mensen in 106 arme landen.
Sinds 2014 zouden zeven bedrijven toezegging hebben gedaan om af te zien van patenten voor medicijnen waar bepaalde regio’s veel baat bij hebben, zoals voor de bestrijding van hepatitis C. De twintig bedrijven hebben samen 850 producten op de markt om de 51 meest belastende ziekten te bestrijden. Maar zij laten die nog beperkt registreren: nieuwe producten worden volgens de foundation in slechts een kwart van de landen waar de urgentie het grootst is, geregistreerd waardoor ze beschikbaar komen. Wel worden er volgens de organisatie meer samenwerkingsmodellen ontwikkeld om toch commercieel oninteressante medicijnen op te markt te brengen.
Lees hier het volledige artikel.