43 procent van alle Nederlandse zorginstellingen en -aanbieders heeft ervaring met kritieke situaties die ontstaan door falende ICT-voorzieningen. Bij drie op de tien blijft het zelfs niet bij één keer, zo blijkt uit een onderzoeksrapport van Ictivity.
Voor het onderzoek ondervroeg Ictivity ruim 500 medewerkers die werkzaam zijn binnen de sectoren gehandicapten-, jeugd-, thuis-, ouderen- en geestelijke gezondheidszorg. De respondenten stelden dat falende of haperende ICT-systemen vaak de basis vormden van problemen bij zaken zoals het toedienen van verkeerde medicatie of te laat ingrijpen bij noodgevallen, zo tekent Automatisering Gids op.
In 37 procent van de gevallen was het niet-beschikbaar zijn van noodzakelijke ICT-systemen hier de belangrijkste oorzaak. Dat hoeft niet het ICT-systeem zelf te zijn (zoals een niet werkende EPD). Vaak worden ook haperende (draadloze) internetverbinding genoemd. Daarnaast noemen de ondervraagden problemen met het communicatie tussen collega’s en zorgpartners, het bijwerken van zorgdossiers en het gebrek aan communicatiemiddelen.
Onnodige stress
“Het falen van ICT levert veel onnodige stress op voor zorgverleners,” zo stelt Reno van der Looij, Segment Manager Zorg bij Ictivity. Hij concludeert dat er te weinig systemen zijn die intuïtief zijn voor de gebruiker en systemen waarbij gegevens direct gemakkelijk toegankelijk zijn en kunnen worden uitgewisseld.
Lees hier het volledige artikel.