Cliënten geven de wijkverpleging gemiddeld een waarderingscijfer van 8,3. De uitkomsten van de cliëntervaringen in 2021 zijn voor ActiZ branchevereniging van zorgorganisaties reden tot voorzichtige blijdschap: op alle vlakken wordt beter gescoord dan het jaar ervoor.
‘Dit is ongekend’, stelt Wil van de Laar van de ActiZ kerngroep Zorg Thuis trots. ‘En het is de grote verdienste van alle medewerkers in de wijk die boven zichzelf uitgestegen zijn om goede zorg en ondersteuning te bieden aan cliënten, ondanks de moeilijkheden van weer een coronajaar. Maar die hoge waardering is niet vol te houden.’
Hoge cijfers
De waardering die mensen hebben voor de aandacht die ze krijgen van hun zorgverlener is een belangrijk cijfer is. Dit wordt in de meting beoordeeld met een 8,7, nog hoger dan de toch al hoge 8,6 in 2020. Ook het vertrouwen in de deskundigheid van zorgverleners is hoog: 8,6. Het merendeel van de deelnemers zou hun zorgaanbieder aanbevelen bij anderen. Van de Laar, ook bestuurder van zorgorganisatie de Zorgboog: ‘Cliënten zijn degene aan wie we uiteindelijk verantwoording afleggen. Als zij ons zo hoog waarderen, is dat ongekend mooi.’ Met bijna 50.000 respondenten vanuit bijna 470 zorgaanbieders is het onderzoek meer dan representatief.
Lees hier het volledige artikel.