Extra jaar onderwijs beschermt niet tegen veroudering van het brein

Uniek natuurlijk experiment biedt inzicht in de hersenen.
Dankzij een ‘natuurlijk experiment’ met 30.000 mensen, konden onderzoekers van het Radboudumc heel nauwkeurig bepalen wat een jaar extra onderwijs op de lange termijn doet met de hersenen. Tot hun verbazing zagen ze geen effect op de structuur van het brein, en geen bescherming van het extra onderwijs op veroudering van de hersenen.

Het is bekend dat onderwijs veel positieve effecten heeft. Mensen die langer naar school gaan, zijn gemiddeld genomen gezonder, slimmer en hebben betere banen en een hoger inkomen dan mensen die minder onderwijs kregen. Maar of het langere onderwijs ook daadwerkelijk veranderingen in de structuur van de hersenen veroorzaakt op de lange termijn en beschermt tegen veroudering van het brein, was nog onbekend.

Het is heel lastig om dit te onderzoeken, omdat er naast het onderwijs nog allerlei andere factoren zijn die invloed hebben op de structuur van de hersenen. Denk bijvoorbeeld aan de omstandigheden waaronder iemand opgroeit, eigenschappen in het DNA, en milieuvervuiling. Toch vonden onderzoekers Rogier Kievit (PI van het Lifespan Cognitive Dynamics lab) en Nicholas Judd van het Radboudumc en het Donders Instituut een unieke kans om heel nauwkeurig naar de effecten van een jaar extra onderwijs te kijken.

Lees hier het volledige artikel.