Ervaringsdeskundigheid in cliëntenraden krijgt veel krediet, maar toch wordt er onterecht gedacht dat cliëntenraden vooral voor de monitoring van het beleid zijn. Terwijl de cliëntraden juist ook heel essentieel zijn voor het ontwikkelen van het beleid.
Dit stelt Branko Hagen, beleidsadviseur bij de Landelijke Cliëntenraad, in het nieuwste nummer van Sociaal Bestek, hét vakblad voor specialisten op het terrein van participatie, sociale zekerheid en maatschappelijke ondersteuning. Ervaringsdeskundigheid binnen cliëntenraden is belangrijk, omdat zij hiermee kennis hebben die beleidsmakers en uitvoerders niet hebben. Zij kunnen zich onvoldoende voorstellen wat de cliënten ervaren, en hun leefwereld botst met de leefwereld van cliënten. Leden van de cliëntenraad weten hoe het leven is zonder werk, in armoede, en om een uitkering te vragen en te houden.
Niet alleen voor monitoren beleid
Volgens Hagen is het een misverstand om ervan uit te gaan dat cliëntenraden vooral voor de monitoring van beleid zijn, en niet voor het ontwikkelen van beleid. Als voorbeeld noemt hij de 22-jarige vrouw met een jong kind die geen uitkering krijgt, en ook geen geld van haar ex-partner.
Lees hier het volledige artikel.