Een speciaal elektronisch zorgdossier voor palliatieve zorg dat sinds vorig jaar gebruikt wordt door enkele hospices is volgens Zorgverzekeraars Nederland een groot succes. De voordelen zijn verbetering van de kwaliteit en veiligheid van de zorg, minder administratieve lasten en grotere efficiëntie.
Dianne Ket is Kwaliteitsadviseur en senior oncologieverpleegkundige bij academisch hospice Demeter in De Bilt en een van de pioniers van het elektronisch zorgdossier. Demeter is in juni vorig jaar als eerste hospice gestart met het elektronisch zorgdossier. ‘We hebben in ons hospice eerst gewerkt met een elektronisch systeem om de wachtlijst te beheren, maar dat ‘misbruikten’ we al snel als een soort elektronisch patiëntendossier.’ Dat was drie jaar geleden en nu is er, na diverse ontwikkelingen, een zorgdossier waar allerlei betrokkenen in en buiten het hospice mee werken. De basis voor het zorgdossier is voor alle hospices gelijk, maar hospices kunnen binnen het zorgdossier ook individuele aanpassingen aanbrengen. Vorig jaar zijn 7 hospices ermee gestart en dat aantal loopt langzaam maar zeker op.
Te dure EPD’s
‘De al bestaande elektronische patiëntendossiers (EPD’s) zijn niet geschikt voor hospices en onbetaalbaar voor de hospices waar gemiddeld 5 tot 10 patiënten verblijven. Onze werkwijze vraagt maatwerk. Zo komt de methodiek palliatief redeneren die iedereen in de hospicezorg gebruikt, daar niet in voor. Een ander voorbeeld: mensen in de palliatieve fase kunnen met het meetinstrument USD-4D onder meer aangeven hoe het gaat met bijvoorbeeld pijn, benauwdheid en angst. De daarbij behorende app is volledig geïntegreerd in het nieuwe zorgdossier.’ Naast de wens voor een op maat gemaakt zorgdossier zijn de digitale voordelen voor de hand liggend: iedereen kan op elk moment in het dossier, alles is leesbaar en je kunt informatie makkelijker terugvinden.
Lees hier het volledige artikel.