Ruim 1 miljoen Nederlanders hebben de EHBO app van het Rode Kruis gedownload op hun smartphone. Daarmee hebben zij voortaan alle informatie bij de hand om eerste hulp te kunnen verlenen.
Uit een enquête onder 10.000 gebruikers blijkt dat 15% van hen de applicatie heeft gebruikt in een noodsituatie. Van deze mensen zegt 88% daardoor beter in staat te zijn geweest hulp te verlenen. Dit is belangrijk, want kennis van eerste hulp in de eerste minuten van een ongeval is cruciaal om levens te redden of letsel te beperken.
EHBO app ook gebruikt bij hartstilstand
Bij het onderzoek gaven bijna 50 mensen aan de app te hebben gebruikt tijdens de hulpverlening bij een hartstilstand. Zoals Rob uit Schijndel: de EHBO app gaf bij hem het ritme voor de reanimatie aan en zo redde hij het leven van een collega. Ook Jan uit Maastricht pakte de applicatie erbij toen een cliënt hartklachten kreeg en onwel werd. Vooral de plaatjes van hoe te handelen hielpen de beveiliger om zijn geheugen op te frissen en de juiste hulp te kunnen bieden. Mede dankzij de applicatie overleefde zijn cliënt het voorval.
Hans wist dankzij de app wat hij moest doen
De meeste mensen hebben de app nodig gehad bij een blessure, snij- of schaafwonden of een brandwond. Ook Hans (25 jaar) gebruikte de EHBO app. Hij wist niet goed wat te doen toen zijn vriend tijdens het klussen een slijptol over zijn handen kreeg. Het incident leidde tot veel snij- en brandwonden en een slachtoffer die af en toe ook flauw viel. Hans: “Ik pakte de EHBO app. Dankzij de nuttige informatie wist ik beter wat ik moest doen. Ik heb mijn vriend op de grond gelegd en de wonden verzorgd. De huisarts in Frankrijk gaf later nog aan dat ik goed had gehandeld.”
Download de EHBO app
Ook weten wat je moet doen in geval van nood? Download dan nu gratis de EHBO app!