Uitgangspunt in de ambulancezorg is dat de patiënten de juiste zorg ontvangen van de juiste zorgverlener en op het juiste moment. Verfijning van het urgentie-indelingssysteem door het toevoegen van een of meer categorieën voor spoedeisende en planbare ambulancezorg, maakt dit mogelijk.
Ook het loslaten van *responstijden – met uitzondering van de hoogst urgente situaties – draagt hier mogelijk toe bij. (*Responstijd is de tijdsverloop tussen melding en ter plaatse zijn)
Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel in opdracht van Ambulancezorg Nederland.
Een van de inspiratiebronnen voor Nederland is Wales, waar het veranderen van de urgentie-indeling en responstijden leidt tot meer flexibiliteit, een beter onderscheid tussen soorten zorgvragen en een toename van het aantal tijdige responsen aan patiënten met tijdkritische zorgvragen.
Zorginhoudelijk kwaliteit van zorg bepalen
Het urgentie-indelingssysteem in de ambulancezorg in Nederland is, zo blijkt uit dit onderzoek, niet wetenschappelijk onderbouwd, evenmin als die in vier andere onderzochte landen. De responstijden zijn planningsnormen gebaseerd op pragmatische, logistieke, politieke en financiële overwegingen. Dit maakt een herindeling op basis van aspecten als gezondheidswinst en kwaliteit van zorg zo urgent.
Nivel-onderzoeker Nanne Bos: ‘Nederlandse experts in de ambulancezorg zijn het erover eens dat responstijden vaak niets zeggen over kwaliteit van de geboden zorg. Toch staan de responstijden centraal en is men terughoudend om dit te veranderen. Door bij minder urgente zorgvragen de responstijden los te laten kan ruimte ontstaan om nog sneller te reageren op urgentere zorgvragen.’
Lees hier het volledige artikel.