Bij iets meer dan een op de vijf mensen die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan worden fouten gemaakt rondom de operatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder 955 mensen die in de afgelopen twee jaar een operatie ondergingen. Van hen zeggen er ruim tweehonderd dat het (bijna) mis ging bij de operatie.
Driekwart van de mensen bij wie het mis ging heeft daar last van gehad. Ze hadden lichamelijk letsel, psychische klachten of ongemak.
Een van hen: “Er is tijdens de operatie een zenuw geraakt in mijn rug waardoor ik verlamd ben geraakt aan de linkerkant en nu in de rolstoel zit en er niet meer uit kom.”
Een ander: “Ik kreeg een operatie aan mijn arm en alles was voorbereid, maar aan de verkeerde kant.” Een derde ontdekte na de operatie dat zij morfine kreeg, terwijl in het dossier staat dat ze dat niet mag hebben.
Communicatie moet beter
Toch zijn patiënten die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan over het algemeen tevreden over de gang van zaken rond de operatie. Maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Het gaat dan vooral over de communicatie. Communicatie tussen artsen en verpleegkundigen, maar ook met patiënten en familieleden. Ook komt het voor dat patiënten voor de operatie met een andere arts contact hebben dan de dokter die de ingreep doet. En iets meer dan tien procent van de mensen weet niet wie het aanspreekpunt is bij vragen.
Lees hier het volledige artikel.